درباره هلدینگ درمان

معرفی خدمات سازمان تامین اجتماعی

فعالیت بیمه‌های اجتماعی در ایران با تشکیل صندوق احتیاط کارگران شبکه راه‌آهن کشور در سال ۱۳۱۰ پایه‌ریزی شد و درنهایت در تیرماه ۱۳۵۴ با گسترش یافتن دامنه پوشش و شمول تعهدات آن و ادغام برخی سازمان‌های بیمه اجتماعی دیگر، سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعمیم و گسترش تأمین اجتماعی برگرفته از اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تکیه‌بر برخورداری آحاد مردم از مزایای تأمین اجتماعی به‌عنوان حق همگانی سرلوحه کار قرار گرفت. در اوایل سال ۱۳۸۳ قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان رکن اساسی نظام بیمه‌ای کشور به ادامه فعالیت پرداخت. جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی دربرگیرنده دوسوم جمعیت شهرنشین و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل کشور و شامل بیمه‌شدگان اجباری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و بیمه‌شدگان اختیاری و افراد تحت تکفل آن‌ها است.

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از نیم‌قرن سابقه فعالیت، به‌واسطه بیشترین ارتباط با بدنه جمعیتی کشور، گسترده‌ترین نهاد در عرصه نظام بیمه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این سازمان دامنه وسیع کمی و کیفی خدمات خود را از طریق دو شبکه بیمه‌ای و درمانی به بیمه‌شدگان اصلی و تحت پوشش عرضه می‌کند. سازمان تأمین اجتماعی با بر عهده داشتن وظیفه اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی در چارچوب قوانین مربوطه و با رعایت اصل عدالت در ورودی‌ها و خروجی‌ها و نگاه بلندمدت، نقش اساسی در پشتیبانی و صیانت از نیروی کار و بهبود مناسبات اقتصادی- اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و هماهنگ با نظام تأمین اجتماعی نقش ایفا می‌کند. این سازمان طی سال‌های متمادی به‌منظور گسترش کیفی و کمی خدمات درمانی خود اقدامات متعددی انجام داده که آخرین آن تأسیس هلدینگ درمان (شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی) بوده است. این شرکت به‌منظور تفکیک تولیت درمان از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باهدف ارتقا کمی و کیفی ارائه خدمات با توجه به جنبه‌های بهره‌وری و رعایت صرفه‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.

معرفی شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی (هلدینگ درمان)

در دهه های اخیر به ویژه از دهه هفتاد شمسی، سازمان تامین اجتماعی به منظور تفکیک نمودن خریدار خدمت، از تولید کننده خدمت،  مقام ناظر و سیاستگذار، و با هدف کنترل و کاهش تضاد منافع و تعارض نقش، بررسی شیوه های مختلف اداره مراکز درمانی ملکی خود را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه، ‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد به منظور ارتقاء مستمر‌کیفیت خدمات سلامت و تعالی عملکرد خدمات بالینی، افزایش بهره‌وری و استفاده‌بهینه از امکانات بهداشتی و درمانی کشور، اقدامهای ذیل را به انجام رساند:

‌الف – تدوین، نظارت و ارزشیابی استانداردها و شاخصهای بهبود کیفیت خدمات‌و اصلاح رتبه‌بندی بیمارستانها براساس الگوی ارتقای عملکرد بالینی.

ب – مشتری‌مدار نمودن واحدهای بهداشتی، درمانی، ازطریق اصلاح فرآیندها و‌ساختار مدیریت اقتصادی ‌ازجمله اصلاح نظام حسابداری، پرداخت مبتنی بر عملکرد،‌ بودجه‌ریزی عملیاتی.

ج – اداره بیمارستانهای پیشنهادی دانشگاههای علوم پزشکی، به صورت ‌هیأت‌امنائی و یا شرکتی و تفویض اختیارات مدیریت جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی و ‌اداری – مالی به آنها در چارچوب تعرفه‌های مصوب.

‌د – تفکیک بیمارستانها ازنظر تختهای آموزشی و غیرآموزشی و اعمال شاخص های ‌اعتباری و نیروی انسانی براساس آن.

‌هـ – طراحی و استقرار نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی.

متعاقب تصویب قانون مذکور، سازمان تامین اجتماعی که از پیش از تصویب این قانون در صدد ارتقاء شفافیت، بهره وری و عملکرد حوزه درمان بود، در سال ۱۳۸۵ با هدف ایجاد سازوکار اداره اقتصادی و بهره وری مراکز درمانی ملکی خود نسبت به اخذ مصوبه شورایعالی تامین اجتماعی اقدام نمود.

بر این اساس طی مصوبه سیصد و چهل و هفتمین جلسه مورخ ۱۵/۷/۱۳۸۵ ساختار حقوقی جدید و اساسنامه نمونه مراکز درمانی که می بایست از این پس به صورت هیات مدیره ای اداره می شد مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفت.

پس از انجام مطالعات اولیه، سازمان نسبت به طراحی چهار مدل، شامل مدل مشارکت با بخش خصوصی (PPP) همانند مدل مشارکت در بیمارستان صدر (گروه پزشکی حکمت)، مدل مشارکت با بخش دولتی و دانشگاه های علوم پزشکی همانند مدل اداره بیمارستان لبافی نژاد با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدل واگذاری کامل دارایی ها و مدیریت به موسسات درمانی متعلق به سازمان (تفکیک شخصیت حقوقی ارائه دهنده خدمت از بدنه معاونت درمان)، مشابه مدل موسسه میلاد سلامت تهران و مدل اجاره دارایی ها به موسسات درمانی متعلق به سازمان و واگذاری مدیریت به ایشان، مشابه مدل موسسه میلاد سلامت البرز، اقدام نمود.

همچنین برای سال های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ مراتب از جانب مدیرعامل، هیات مدیره و شورایعالی تامین اجتماعی، به شرح ذیل در قالب جزء دائمی تبصره های بودجه سازمان تامین اجتماعی مورد تاکید و تصویب قرار گرفت.

سازمان موظف است طرح استفاده بهینه از سرمایه گذاری های بخش درمان و اداره اقتصادی مراکز درمانی و ایجاد بازدهی و استفاده از بازده حاصله در درمان بیمه شدگان از طریق ایجاد شخصیت حقوقی  مستقل جهت این واحدها و هلدینگ های تخصصی را با اعمال ساختار مدیریت متناسب برای اهداف فوق به تدریج در کلیه مراکز درمانی سطح کشور اجرا نماید.

این چهار مدل برای بیش از دو دهه مورد مطالعه و آزمون قرار گرفت. دراین شیوه نوین اداره مراکز درمانی، سازمان تامین اجتماعی به عنوان سیاستگذار، مقام ناظر و خریدار خدمات تشخیصی و درمانی، و موسسات درمانی به عنوان تولید کننده و فروشنده خدمات تشخیصی و درمانی ایفای نقش می نمایند.

همزمان با ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین خریدار خدمات تشخیصی و درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور، می بایست ضمن بررسی این سیاست ها، حداکثر مساعی خود در زمینه اجرای دقیق آن را معمول می نمود.

بررسی ماهیت و ابعاد مختلف این سیاست ها، حاکی از آن است بهترین شیوه در اجرای کامل و دقیق این منویات، از سوی سازمان تامین اجتماعی، بهره گیری از شیوه نوین اداره هیات مدیره ای مراکز درمانی و جایگزین نمودن آن با شیوه های سنتی اداره مراکز درمانی ملکی می باشد.

برخی از اهم موارد چهارده گانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که از طریق پیاده سازی شیوه هیات مدیره ای، می توان به نحو قابل ملاحظه ای جامه عمل پوشانده شود، به شرح موارد ده گانه زیر می باشد؛

  • ارتقاء شاخص های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.
  • اصلاح و تکمیل نظام های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست های کلی.

 

  • ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً براساس نظام سطح بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.
  • اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.
  • تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.
  • تفکیک وظایف تولیت ، تامین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:

۱-۴- تولیت نظام سلامت شامل سیاست گذاری های اجرایی، برنامه ریزی­های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲-۴- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.

۳-۴- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی.

  • افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.
  • پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.
  • ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل های قانونی و شفاف به
    گونه ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.
  • تامین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تاکید بر شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه­ها و فعالیت­ها

لذا براساس سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستادی اجرای حداکثری این منویات، ایجاد زیر ساخت های مناسب و عملیاتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

یکی از زیر ساخت های کاربردی و عملیاتی، بهره گیری از ظرفیت های موجود در مکانیزم حاکمیت شرکتی و مزایای مترتب بر آن در حوزه خدمات بهداشتی، تشخیصی و درمانی می­باشد.

حاکمیت شرکتی با استفاده از ظرفیت­ها و ابزارهای در اختیار خود، موجب افزایش حداکثری شفافیت، کارآیی، اثربخشی، بهره وری، برنامه محوری، ارزیابی و ارتقاء کیفیت، ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، امکان حضور در بازار رقابت خدمات درمانی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه های مثبت ارائه کنندگان خدمات، شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه ها و فعالیت ها و ایجاد امکان تامین مالی پایدار در حوزه نظام سلامت
می گردد.

از سال ۱۳۹۳ و تقریباً همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، رشد قابل ملاحظه هزینه های حوزه درمان سازمان، توجه ارکان عالی سازمان را به خود جلب نمود، به نحوی که در صدد چاره اندیشی به منظور مدیریت هزینه ها، ارتقاء شفافیت و کنترل تضاد منافع و تعارض نقش موجود در حوزه درمان سازمان برآمدند.

از این رو و براساس تصمیم ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان میلاد بیرجند به عنوان چهارمین بیمارستان متعلق به سازمان، فعالیت خود را به شیوه نوین اداره هیات مدیره ای آغاز نمود.

براساس تکالیف مصرح در بودجه سالانه سال های ۹۱ و ۹۲ و ۹۳  و ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ مصوب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، سازمان مکلف بوده است، نسبت به بکارگیری شیوه های نوین اداره مراکز درمانی ملکی خود اقدام نماید.

در سال ۱۳۹۶ نیز بیمارستان های میلاد ایلام و میلاد اهواز، پس از افتتاح با شیوه اداره هیات مدیره­ای، فعالیت خود را آغاز نمودند.

همزمان با این امر، سازمان به منظور استفاده حداکثری از مزایای مدیریت متمرکز، بهره گیری حداکثری از صرفه های مقیاس و اداره علمی مراکز درمانی هیات مدیره ای، نسبت به ایجاد شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی (هلدینگ درمان) اقدام نمود تا از این طریق، کلیه مراکز درمانی هیات مدیره ای تحت مالکیت و نظارت هلدینگ درمان فعالیت خود را ادامه دهند.

عمده ترین اهداف در راستای اداره مراکز درمانی سازمان به صورت هیات مدیره ای شامل موارد ذیر می باشد:

  • شفافیت برنامه و بودجه ای موسسات و کنترل های دوره ای آن درچارچوب بودجه مصوب موسسات.
  • بودجه ریزی ستاده محور به جای نهاده محور
  • اداره اقتصادی و بهره وری مراکز هیات مدیره ای در مقایسه با سایر مراکز درمانی
  • وجود منابع مشخص به منظور انجام مصارف مشخص
  • بهره گیری از خِرَد جمعی اعضای هیات مدیره و تصمیم گیری منطقه ای و استانی با در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای هر منطقه از کشور و جلوگیری از تمرکز گرایی مدیریت در مرکز، همزمان با ابلاغ سیاست های کلی و تصویب برنامه و بودجه در مرکز
  • استقلال مالی و اداری مراکز درمانی هیات مدیره ای
  • شفافیت مالی و کنترل صورتهای مالی دوره ای و سالیانه
  • وجود سیستم کنترل های داخلی و حسابرسی در موسسات
  • انجام حسابرسی و بازرسی سالیانه توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی
  • قطع ارتباط استخدامی کادر اداری و درمانی موسسات با سازمان تامین اجتماعی و جلوگیری از حجیم شدن نیروی استخدامی و تعهدات بلندمدت سازمان.
  • پرداخت به موسسات در قبال اسناد صورتحسابهای رسیدگی شده توسط دفاتر اسناد پزشکی سازمان

 

اعضای هیات مدیره

دکتر عباس جندقی به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره، دکتر مهدی درخشان به‌عنوان نایب‌رئیس هیأت مدیره، حسین تک روستا، دکتر محمدحسین بهزاد مقدم و دکتر هاشم صابری مقدم طهرانی اعضای دوره اول هیات مدیره شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

دکتر هدایت اله ادیب نیا به عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره، دکتر سید عبداله میراکبری به عنوان رئیس هیات مدیره و دکتر حسین تک روستا به عنوان عضو موظف هیات مدیره اعضای دوره دوم هیات مدیره شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی را تشکیل می دهند.

ویژگی‌ها

میلاد سلامت تأمین اجتماعی دارای معتبرترین و برترین نام در میان هلدینگ های کشور است و با در نظر داشتن رضایت نهایی بیمه‌شدگان به‌عنوان مرکز اصلی پشتیبانی و تصمیم سازی در فرآیند اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه سلامت در سازمان تأمین اجتماعی و سطح ملی شمرده می‌شود. این هلدینگ نیازهای حوزه سلامت و درمان کشور را در رابطه با بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی ارجحیت کیفی و اقتصادی بخشیده و قطب پاسخگویی به توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه خود یعنی سلامت و درمان گردیده است.

این شرکت ضمن تعامل و روابط سازنده با نهادهای ملی و بین‌المللی و سایر مراکز درمانی و مدیریتی به نیازهای مراکز زیرمجموعه در راستای خدمت‌رسانی درست به ذی‌نفع نهایی پاسخی سریع می‌دهد. گردشگری سلامت را به‌عنوان اولویت راهبردی خود قرار داده و در این زمینه پیشرو است. دارای واحد پژوهشی مستقل و پویا در بستر سلامت بوده و با دسترسی به شبکه‌های اطلاعاتی خارجی و داخلی بانک اطلاعاتی گسترده و کاملی از دانش فنی موردنیاز خود دارد. با دسترسی به منابع مالی موردنیاز مطابق با برنامه راهبردی مصوب سازمان تأمین اجتماعی پیش می‌رود و تبدیل‌شدن به مرجعی داخلی برای مراکز خارجی را در اهداف خود قرار داده است. با نهادینه کردن کاربرد خلاقیت از توان تخصصی نخبگان و شبکه‌سازی آن‌ها استفاده می‌کند و به مرکزی برای جذب و پرورش این استعدادها بدل می‌شود. درمجموع می‌توان مدیریت اقتصادی، توسعه‌سازمانی و مخاطب محوری را اهداف بزرگ این هلدینگ دانست.

شرکت‌ها و موسسه‌های تابعه

  • مؤسسه خدمات درمانی میلاد البرز (بیمارستان البرز)
  • مؤسسه خدمات درمانی میلاد سلامت اهواز (بیمارستان امیرکبیر)
  • مؤسسه خدمات درمانی میلاد ایلام (بیمارستان شهدای زاگرس)
  • مؤسسه خدمات درمانی ميلاد بیرجند (بیمارستان حضرت ابوالفضل)
  • مؤسسه خدمات درمانی میلاد تهران (بیمارستان میلاد تهران)
  • شرکت گروه پزشکی حکمت (بیمارستان صدر به آفرین)
  • مؤسسه خدمات درمانی میلاد خوی (بیمارستان امیرالمؤمنین)

چشم‌اندازها

در افق این چشم‌انداز (سال ۱۴۰۴) هلدینگ درمان، کانون شبکه گسترده‌ای از مراکز درمانی و سایر واحدهای اجرایی حوزه سلامت و رشته‌های وابسته به‌صورت اقتصادی و بهره ور است و به‌عنوان برترین شرکت درمانی منطقه با مدیریت بهینه این مراکز و استفاده از نیروهای متخصص و متعهد، توانایی تعریف تا عملیاتی سازی به‌روزترین شیوه‌های درمان و خدمات وابسته با اولویت پاسخگویی به‌تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سراسر کشور را دارا می‌باشد.

اهداف

شرکت مصمم است از طريق انضباط کاري توأم با مديريت مشارکتي و تکیه‌بر نيروي انساني متخصص، خلاق و باانگیزه و بهره‌مندی از سامانه‌های متعدد، مجهز و متمرکز درزمینه هاي مختلف علوم و فناوري حوزه سلامت موجبات بهبود و عملکرد اقتصادی واحدهای زیرمجموعه توأم با ارتقاء کیفیت درمان را برای جامعه مخاطب فراهم آورده و در بهبود شاخص‌های سلامت (درمان) و کیفیت سبک زندگی ایرانی- اسلامی از طريق پاسخگويي به نيازهاي بخش درمان الگویی مناسب و پیشگام در خدمت‌رسانی به همه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی باشد.

شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی به‌عنوان بازوي توانمند سازمان تأمین اجتماعی در حوزه ارائه خدمات درمانی تمامي تلاش خود را جهت ارتقاء دسترسي جامعه مخاطب خود یعنی بیمه‌شدگان به بالاترین سطح خدمات درمانی به‌صورت رایگان به کار می‌گیرد.

تاریخچه فعالیت

۱۳۹۴

 

شرکت صبا تأمین سپهر (سهامی خاص) در تاریخ ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ به شماره ثبت ۴۷۶۰۳۴ به شناسه ملی ۱۴۰۰۵۱۰۴۴۲۹ در تهران به ثبت رسید.

۱۳۹۶

 

نام این شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق­العاده مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ طی مجوز شماره ۱۰۰۰/۹۶/۵۷۵۴ مورخ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ سازمان تأمین اجتماعی به میلاد سلامت تأمین اجتماعی تغییر یافت و نزد مرجع ثبت شرکت­ها ثبت گردید.

 

۱۳۹۷

 

بر طبق بند ۲ مصوبه ۱۷۳۳ جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ هیات مدیره محترم سازمان و در اجرای تفویض اختیار شماره ۱۰۰۰/۹۶/۵۱۸۲ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۸ مدیرعامل محترم سازمان اختیار اداره مجامع عمومی عادی و فوق العاده شرکت گروه پزشکی حکمت و موسسات خدمات درمانی میلاد سلامت تهران، میلاد بیرجند، میلاد سلامت اهواز، میلاد سلامت ایلام و البرز کرج به شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی تفویض گردید و در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ طی نامه شماره ۱۰۰۰/۹۷/۳۲۰۳ تمدید گردید.