فعالیت بیمههای اجتماعی در ایران با تشکیل صندوق احتیاط کارگران شبکه راهآهن کشور در سال ۱۳۱۰ پایهریزی شد و درنهایت در تیرماه ۱۳۵۴ با گسترش یافتن دامنه پوشش و شمول تعهدات آن و ادغام برخی سازمانهای بیمه اجتماعی دیگر، سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعمیم و گسترش تأمین اجتماعی برگرفته از اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تکیهبر برخورداری آحاد مردم از مزایای تأمین اجتماعی بهعنوان حق همگانی سرلوحه کار قرار گرفت. در اوایل سال ۱۳۸۳ قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان رکن اساسی نظام بیمهای کشور به ادامه فعالیت پرداخت. جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی دربرگیرنده دوسوم جمعیت شهرنشین و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل کشور و شامل بیمهشدگان اجباری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، مقرریبگیران بیمه بیکاری و بیمهشدگان اختیاری و افراد تحت تکفل آنها است.
سازمان تأمین اجتماعی با بیش از نیمقرن سابقه فعالیت، بهواسطه بیشترین ارتباط با بدنه جمعیتی کشور، گستردهترین نهاد در عرصه نظام بیمههای اجتماعی محسوب میشود. این سازمان دامنه وسیع کمی و کیفی خدمات خود را از طریق دو شبکه بیمهای و درمانی به بیمهشدگان اصلی و تحت پوشش عرضه میکند. سازمان تأمین اجتماعی با بر عهده داشتن وظیفه اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمههای اجتماعی در چارچوب قوانین مربوطه و با رعایت اصل عدالت در ورودیها و خروجیها و نگاه بلندمدت، نقش اساسی در پشتیبانی و صیانت از نیروی کار و بهبود مناسبات اقتصادی- اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و هماهنگ با نظام تأمین اجتماعی نقش ایفا میکند. این سازمان طی سالهای متمادی بهمنظور گسترش کیفی و کمی خدمات درمانی خود اقدامات متعددی انجام داده که آخرین آن تأسیس هلدینگ درمان (شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی) بوده است. این شرکت بهمنظور تفکیک تولیت درمان از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باهدف ارتقا کمی و کیفی ارائه خدمات با توجه به جنبههای بهرهوری و رعایت صرفههای اقتصادی در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.