اخبار هلدینگ خبر داغ صدر به آفرین

صرفه اقتصادی بیمارستان های هیئت مدیره ای برای تامین اجتماعی

مدیر عامل بیمارستان صدر ضمن تشریح برنامه های کاری و توسعه ای این بیمارستان، از رشد ۴۵ درصد عملکردشان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که البته با محدودیت ها و چالش هایی مواجهیم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بیمارستان صدر (به آفرین) یک بیمارستان جنرال با گرایش چشم است. این بیمارستان  با مشارکت سازمان تامین اجتماعی و  بخش خصوصی اداره می شود و توانسته همواره یکی از بیمارستانهای موفق در ارائه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در خدمت بیماران به ویژه بیمارن چشم باشد.

 شرکت گروه پزشکی حکمت در بنایی به مساحت ۱۳۳۱ مترمربع از سال ۱۳۷۴ به ارائه خدمات به بیماران پرداخته است. در حال حاضر، این بیمارستان به ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی چشم­ پزشکی مبادرت دارد.   بر طبق آخرین اعتباربخشی صورت گرفته، این بیمارستان موفق به کسب درجه یک شد.

آنچه که این بیمارستان را با دیگر مراکز درمانی متمایز می نماید حضور اساتید و متخصصین صاحب نام رشته های مختلف پزشکی بویژه چشم ، ارائه خدمت برای خانواده بزرگ بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی  و قرارگرفتن در منطقه شهری مناسب می باشد و بنا دارد در آینده ای نه چندان دور بخشهای منحصر به فردی در درمان بیماری های چشم  راه اندازی کند.

دکتر نادر سلیمان زاده، مدیرعامل بیمارستان صدر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، به معرفی بیمارستان صدر به‌آفرین پرداخت و اظهارکرد: این بیمارستان در سال ۱۳۷۶ با بیمه تأمین اجتماعی طرف قرارداد بوده است؛ در سازمان تأمین اجتماعی مدلی را تحت عنوان مدل مشارکتی طراحی کردند، یعنی عملاً زمین، اموال و تجهیزات اینجا متعلق به سازمان است و با یک مجموعه به نام گروه پزشکی حکمت، قراردادِ اجاره بسته‌اند که سهم گروه پزشکی حکمت ۶۰ درصد و سهم سازمان ۴۰ درصد است.

وی افزود: البته سهام این بیمارستان به‌منزله سهام بیمارستان خصوصی که سهامدار در زمین و ساختمان شریک باشند نیست، بلکه یک سهام مدیریتی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت این بیمارستان به‌نوعی تأمین اجتماعی حساب می‌شود و عملاً توسط این مجموعه به اجاره درآمده است و اداره میشود.

مدیرعامل بیمارستان صدر با بیان اینکه بیمارستان صدر دارای ۷۶ تخت فعال و دو بخش مردان و زنان است گفت: رکن اصلی بیمارستان، خدماتِ چشم و اعمال جراحی چشم است. در بخش درمانگاهی به‌جز خدمات چشم و شبکه؛ درمان بیماری‌های زنان، مغز اعصاب؛ اورولوژی، گوش، حلق‌وبینی، داخلی، ریه، جراحی عمومی، دندان‌پزشکی، طب فیزیکی و بخش عفونی ارائه داده می‌شود.

فردوسی ادامه داد: در بخش پاراکلینیک بیمارستان هم آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، شنوایی‌سنجی را داریم و  که بخش عمده این خدمات یعنی ۹۰ درصد به بیماران تأمین اجتماعی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ با کم‌رنگ شدن سویه کرونا و برنامه‌ریزی خوب هیئت‌مدیره و مجمع، افزایش ساعت عملکرد اتاق عمل را داشتیم، به رشد ۴۵ درصدی در بخش بستری و جراحی رسیدیم گفت: در سال ۹۹ حدود۸۶۰۰ مورد بستری داشتیم که در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۶۰۰ مورد رسیده است. برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ افزایش آمار اعمال جراحی به ۱۴۰۰۰ مورد است که در بررسی عملکرد چهار ماهه ابتدایی سال مشخص شد که تا کنون موفق شده‌ایم طبق همین برنامه پیش برویم.

مدیرعامل بیمارستان صدر ادامه داد: اگر به هر نحوی فعالیت و خدمات این بیمارستان متوقف و یا کم‌رنگ شود فشار مضاعفی به بیمارستان‌های پرمراجعه سازمان مانند لبافی‌نژاد، میلاد و دیگر بیمارستان‌ها که خدمات چشم ارائه می‌دهند وارد خواهد شد.

سلیمان زاده با بیان اینکه طبق بررسی ما بخش عمده بیماران بیمارستان از مناطق پایین‌شهر، جنوب شهر و شهرستان‌ها هستند و عمده خدمات به افراد  بالای۵۰ تا ۵۵ سال داده می‌شود  که از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند اظهار کرد: بیمارستان محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد؛ به عنوان مثال قدمت ساختمان بیمارستان، بالای ۵۰ سال و بسیار قدیمی است و تجهیزات بسیار فرسوده ای دارد که البته بنده و هیئت‌مدیره از طریق هلدینگ درمان پیگیر حل این مشکلات از طریق سازمان هستیم و پیشنهادهایی ارائه داده‌ایم.

وی افزود:دو سه مرتبه سازمان آتش نشانی به اینجا آمده و اخطارهایی از سوی سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده‌ایم که عملاً یک دل‌نگرانی برای ایمنی بیمارستان ایجاد کرده است. البته اقداماتی انجام شده است، اما نیاز به انجام کارهای اساسی‌تری است. با توجه به اینکه اقلام سرمایه‌ای و تجهیزاتی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است باید با مشارکت و اجازه سازمان تمامی اقدامات صورت بگیرد.

مدیرعامل بیمارستان صدر با اشاره به عمر بالای ۲۰ ساله تجهیزات داخل بیمارستان گفت: این تجهیزات، هزینه استهلاک و نگهداری بسیار سنگینی دارند و هرساله هزینه‌های بسیاری به بیمارستان تحمیل می‌کنند و باعث می‌شود ارائه خدمات به نحو شایسته و آن کیفیتی که ما مایل هستیم صورت نمی‌گیرد.

سلیمان زاده افزود: موضوع دیگری که مشکل ایجاد کرده، تعرفه بیمارستان است. تعرفه بیمارستان، دولتی است. اینجا تنها بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی است که با تعرفه دولتی اداره می‌شود، البته بیمارستان‌های دیگری در سازمان داریم که تعرفه دولتی دارند ولی از طرق مختلف از حمایت‌ها و کمک‌های مالی سازمان برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه حتی بیمارستان‌های هیئت‌مدیره‌ای سازمان تأمین اجتماعی هم که تعرفه‌های دولتی می‌گیرند از کای جبران زیان استفاده می‌کنند که متأسفانه بیمارستان ما مشمول هیچ‌کدام از این دریافت‌ها نیست و صرفاً تعرفه اش، دولتی است، در پاسخ به این پرسش که آیا بیمارستان سودده است؟ گفت: تا سال ۹۶ یک توازنی میان تعرفه و هزینه‌های بیرونی وجود داشت، بیمارستان در حالت سود یا درآمد سربه‌سر بوده است. از سال ۹۷ مخصوصاً در دو سال اخیر که به‌شدت با افزایش هزینه و تورم مواجه شده و اقلام پزشکی، اقلام مصرفی و حقوق و دستمزد بالا رفت این توازن به هم خورد و متأسفانه بیمارستان را با زیان هایی رو به‌رو کرده است.

مدیرعامل بیمارستان صدر درباره کمبود نیرو در بیمارستان گفت: متأسفانه مشکل تعرفه باعث شده همکاری پزشکان با بیمارستان کم‌رنگ شود. نیروی انسانی و پرسنل بیمارستان میانگین بالای ۱۵ سال سابقه خدمت در بیمارستان دارند و طرف قرارداد ما هستند، اما پزشکان، پرسنل ما نیستند. بیمارستان جایگاه خوبی دارد اما به دلیل فضای رقابتی که برای خدمات چشم بین کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای ارائه خدمت با تعرفه بالاتر و پرداخت به‌موقع‌تر دستمزد وجود دارد از میزان تمایل همکاری‌ پزشکان با بیمارستان کاسته شده است.

سلیمان زاده یکی دیگر از محدودیت‌های بیمارستان را کاهش رغبت پیمانکاران برای همکاری با بیمارستان دانست و گفت: طی مدتی که بنده اینجا حضور دارم به‌طور مرتب مزایده و مناقصه برگزار می‌کنیم، اما رغبت پیمانکاران برای همکاری با بیمارستان بسیار محدود شده است؛ به این دلیل که سود چندانی برای راه‌اندازی بخش‌های دیگر مثل دندان‌پزشکی و امثال آن به علت تعرفه پایین ندارند.

وی درباره اینکه آیا آخرین اعمال جراحی جدید و به‌روز در بیمارستان انجام می‌شود یا به بقیه مراکز دیگر ارجاع داده می‌شود؟ گفت: بیمارستان تأمین اجتماعی اعمال جراحی زیبایی مانند عمل لیزیک چشم را ندارد و در بیمارستان ما هم انجام نمی‌شود؛ اما اعمال جراحی خیلی تخصصی شبکه مانند کاتاراکت و خدمات چشم در بیمارستان انجام می‌شود و نهیازی به ارجاع به مراکز دیگر نیست.

مدیرعامل بیمارستان صدر افزود: برای انجام این درمان ها، بیمار در بیمارستان سرگردان و اسیر نمی‌شود و تمام کارها در داخل بیمارستان انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که بیمار صبح که به بیمارستان مراجعه می‌کند، عصر هم ترخیص می‌شود و فقط یک بستری موقت چندساعتی ممکن است داشته باشد؛ مگر بیمارانی که به تشخیص پزشک ممکن است دارای بیماری زمینه‌ای باشند و لازم باشد شب را در بیمارستان بمانند.

سلیمان زاده همچنین درباره وجود پشت نوبتی در بیمارستان گفت: بیمارستان از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع به‌ نوبت‌دهی می‌کند و میانگین اعمال جراحی ما در ماه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ عمل است. از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران پشت نوبتی هستند که سی میکنیم در سریعترین زمان ممکن به آنها نوبت داده شود. معمولا زیر ۱۰ روز کارهای بیمار انجام و پذیرش می‌شود.

وی درباره وضعیت درآمدزایی بیمارستان در سال گذشته و سال جاری عنوان کرد: متأسفانه بیمارستان از سال ۹۷ که تعادل بین درآمد و هزینه‌ها به هم خورد، وارد زیان شده است. غالب زیان مربوط به سال ۹۹ است که نزدیک به هفت میلیارد تومان زیان را رقم زد که بخش عمده این زیان به عملکرد بیمارستان به نسبت سال ۹۸ در ۹۹ برمی‌گردد که نزدیک به ۵۱ درصد افت عملکرد داشته است.

مدیرعامل بیمارستان صدر ادامه داد: از اواخر سال ۹۹ با افزایش کرونا و بنا به جلوگیری از شیوع کرونا دو نامه از وزارتخانه داشتیم مبنی بر اینکه چون بیمارستان خدمات الکتیو انجام می‌دهد باید فعالیتش را محدود کند. بیمارستان به ناچار در چند برهه کم‌کار و حتی در ایامی تعطیل بود و باعث شد اعمال جراحی به صفر برسد و در نهایت بیمارستان هفت میلیارد تومان زیان داد.

سلیمان زاده با بیان اینکه البته در سال ۱۴۰۰ ارتقای عملکرد ۴۵ درصدی داشتیم گفت: به رغم رشد عملکرد، متأسفانه افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم، بیمارستان از هیچ‌گونه حمایت دولتی و سازمانی برخوردار نشده، همچنان در زیان است. به‌طور خلاصه می توان گفت که بیمارستان صدر ورودی و منابعش، دولتی است و خروجی هزینه‌هایش خصوصی است و این نابرابری ادامه دارد که سعی می‌کنیم با افزایش عملکرد جبران کنیم.

وی ادامه داد: بیمارستان صدر از زمان شروع به کار، هیئت‌مدیره‌ای بوده است. در مقایسه تفاوت اداره بیمارستان ملکی با هیئت‌مدیره‌ای می‌توان گفت که بیمارستان ملکی با تعرفه دولتی کار می‌کند و بابت فضا مبلغی پرداخت نمی‌کند، تجهیزات بیمارستان توسط سازمان تأمین می‌شود و حقوق، دستمزد و تجهیزات به‌موقع توسط سازمان پرداخت و تهیه می‌شود.

مدیرعامل بیمارستان صدر افزود: اما در بیمارستان هیئت‌مدیره‌ای هزینه‌های سازمان کمتر و میزان صرفه جویی بیشتر است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم بیمارستان ما بابت فضایی که دارد اجاره پرداخت می‌کند طبق قراری که بین سازمان تأمین اجتماعی دارد سود برای سازمان است. یعنی سال‌های پیش که بیمارستان سودده بوده آن تجهیزات را خریداری کرده‌اند ولی پلاک سازمان بر روی آن نصب شده است و تجهیزات متعلق به سازمان است.

سلیمان زاده افزود: بیمارستان هیئت مدیره ای، صرفاً دولتی است و هیچ کمکی نمی‌گیرد و قیمت تمام شده خدماتش در بیمارستان برای سازمان تأمین اجتماعی معادل یک دوم تا یک سوم بیمارستان ملکی است و می‌توان گفت هزینه هایش برای سازمان پایین‌تر است. طبعاً به نظر می‌رسد هر چقدر این بیمارستان‌ها در این قالب توسعه پیدا کنند با توجه به اینکه بنده به‌عنوان نماینده سازمان در اینجا هستم و دغدغه اول و اصلی ما بیماران سازمان است فکر می‌کنم هزینه های سازمان در بخش‌های مشارکتی به‌شدت می‌تواند پایین باشد.

وی با بیان اینکه صورت مالی این سازمان گواه بر این قضیه است و به‌راحتی می‌توان با بیمارستان‌های دیگر در کمیته اقتصاد درمان سازمان بررسی و مقایسه کرد گفت: وجود بیمارستان های هیئت مدیره ای به شدت از بعد اقتصادی، کمی و کیفی به نفع سازمان است.

مدیرعامل بیمارستان صدر در تشریح برنامه‌های توسعه ای بیمارستان گفت: قرارداد بیمارستان از سال ۹۶ که بین مجموعه حکمت و سازمان بوده به هر شکلی عقب‌افتاده و منعقد نشده است. یکی از برنامه‌های ما این است که اول هرسال قرارداد را منعقد نمایم و تکلیف سازمان، سهام‌دار، پزشک و پرسنل مشخص بشود. برنامه‌ریزی برای نوسازی فضای فیزیکی و تجهیزات بیمارستان نیز انجام شده و برای این امر در هلدینگ درمان و جلسه مجمع توضیحاتی ارائه کرده‌ و لیست تجهیزات بیمارستان مخصوصاً تجهیزات پزشکی چشم را مانند دستگاه فیکو و اقلام اصلی بیمارستان را درخواست داده‌ایم.

سلیمان زاده با اشاره به اینکه کمیته اقتصاد و درمان تشکیل داده‌ایم که ترکیبی از تیم مالی، اقتصادی و سیستم درمانی و همه برنامه‌های هیئت‌مدیره آنجا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اظهار کرد: با توجه به درخواست بیماران برای ایجاد فیزیوتراپی، یکی از برنامه‌های آینده راه‌اندازی این بخش و همین‌طور راه‌اندازی بخش گوارش است.

وی افزود: همچنین به‌کارگیری پزشکان جدید در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم بیماران تکمیلی و مکمل نیز داشته باشیم، اما رویکرد اصلی ما خدمات به بیماران تأمین اجتماعی و بعد بیماران تکمیلی بیمه آتیه سازان است که بیمه پایه آنها تأمین اجتماعی است.

مدیرعامل بیمارستان صدر با اشاره به پررنگ تر کردن برنامه های بازآموزی، توانمندی و به‌روزرسانی نیروی انسانی گفت: قصد داریم انضباط مالی ایجاد کنیم. توسعه خدمات نرم‌افزاری را مدنظر داریم. ارائه خدمات آنلاین برای بیماران آزمایشگاهی و دریافت جواب آزمایشات به‌طور آنلاین نیز در دستورکار است.