اخبار هلدینگ بیمارستان بیرجند

ارزیابی مرتب هزینه‌ها در بیمارستان‌های هیئت مدیره‌ای

 به گزارش روابط عمومی هلدینگ میلاد سلامت به نقل از سایت آتیه نو مؤسسه خدمات درمانی میلاد سلامت بیرجند (بیمارستان حضرت ابولفضل العباس(ع)) از جمله مجهزترین بیمارستان‌های شرق کشور است که در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

این مؤسسه با ۹۶ تخت در سال ۱۳۹۴ به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتی پیشرفته، بر مبنای پایبندی به ارزش‌ها و کرامات انسانی و به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای درمانی منطقه شرق کشور و بیمه‌شدگان محترم سازمان تأمین اجتماعی افتتاح شد و موضوع اصلی فعالیت این مؤسسه ارائه خدمات درمانی، بهداشتی، تخصصی و فوق تخصص، آموزشی و پژوهشی است. ساخت این مرکز در زمین پنج هکتاری شروع و با زیربنای ساختمان اصلی ۱۴۰۴۵ مترمربع و زیربنا احداثی ساختمان‌های جانبی ۵۷۰۰ مترمربع در ۵ طبقه انجام‌شده است.

بیمارستان میلاد بیرجند، یکی از هفت موسسه خدمات درمانی تحت نظارت شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی (هلدینگ درمان) است که به شیوه هیئت مدیره ای اداره می‌شود. درباره وضعیت این بیمارستان و کم و کیف ارائه خدمات با دکتر متین هاشمی شادمهری، مدیرعامل بیمارستان میلاد بیرجند گفت‌وگویی انجام دادیم.

ارزیابی مرتب هزینه ها در بیمارستان های هیئت مدیره ای

نخستین پرسشمان از دکتر هاشمی، رئیس بیمارستان میلاد بیرجند درباره وضعیت پرسنل و مشخصات بیمارستان بود که این توضیحات را شنیدیم: در حال حاضر ۲۶۳ نفر پرسنل داریم و ضریب اشغال تخت نیز نزدیک به ۵۰ درصد است.

وی میزان مراجعه بیماران به بیمارستان میلاد بیرجند را در مقایسه با بیمارستان ملکی سازمان تأمین اجتماعی در این شهر، کمتر ارزیابی و تأکید کرد: با توجه به اینکه بیمارستان ملکی در سطح شهر داریم و ملکی‌ها متعلق به سازمان تأمین اجتماعی بوده و مشکلاتی مثل حضور پزشک، تأمین دارو و منابع مختلف در آن‌ها به پررنگی بیمارستان‌های هولدینگی نیست، تعداد مراجعین ما خوب است؛ ولی نمی‌توان گفت معادل مراجعین آن بیمارستان ملکی است.

هاشمی ادامه داد: بیمارستان ملکی سازمان ۳۶ تختخوابی است و ضریب اشغال بالای ۹۰ درصد دارد، ولی ما با توجه به سرانه تختی که در سطح استان وجود دارد و نسبت به هنجار کشوری بالاتر است، مراجعین کمتری داریم.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دانشگاهی این استان، متعدد هستند و نسبت به جمعیت، تقریباً به آن ضریب اشغال تخت حداکثری رسیده‌ایم گفت: با توجه به توان مالی و به شرایطی که در استان وجود دارد، هر قدر هم تلاش کنیم، ضریب اشغال به بیش از این نمی رسد.

هاشمی از اعتباربخشی‌ای که به تازگی توسط وزارت بهداشت انجام شد، هم گفت: در این اعتباربخشی، رتبه درجه یک را دریافت کردیم. از نظر جایگاه، بیمارستان میلاد با توجه به امکانات، فضا، تجهیزات و پرسنل بسیارخوب، به روز، بااخلاق و باسوادی که دارد، جایگاه خوبی در استان داراست.

در بخش بعدی، رئیس بیمارستان میلاد بیرجند پس از ذکر اینکه سنگ بنای بیمارستان با همین ساختار هیئت مدیره‌ای گذاشته شده و از سال ۹۴ در قالب درمانگاه شروع به فعالیت کرده و در سال ۹۵ به بهربرداری کامل رسیده و بخش‌های بستری آن نیز راه‌اندازی شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه مصوبی برای حقوق پرسنل بیمارستان‌های ملکی وجود دارد و اعتباراتی را دریافت می‌کنند که برای تهیه تجهیزات به‌روز و تعمیر و نگهداری آن‌ها و نیز ساخت‌وساز، هزینه دارو و هزینه لوازم مصرفی به کار می‌رود و در نقطۀ مقابل، در بیمارستان‌های هیئت‌مدیره‌ای این هزینه‌ها باید توسط بیمارستان از محل درآمدها تأمین شود، همواره با چالش‌های مالی بیشتری نسبت به بیمارستان‌های ملکی مواجهیم.

هاشمی افزود: در منطقه‌ای مثل منطقه خراسان جنوبی با توجه به محرومیت و کم بضاعت بودن مردم که فقط برای اعمال جراحی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و به صورت آزاد، بیمار زیادی نداریم و مردم نسبت به شهرهای بزرگ، خیلی کم اهل عمل‌های زیبایی هستند و اگر هم هستند به دلیل کمبود پزشکان متخصص این عمل‌های جراحی انجام نمی‌شود، ما باید با بودجه محدودی امور بیمارستان را اداره کنیم.

وی تصریح کرد: این‌گونه نیست که آخر ماه بودجه از سازمان واریز بشود که ما برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه کنیم. حالا همین بودجه محدود را در نظر بگیرید که باید بخشی را برای دارو پرداخت بکنیم، تجهیزات بیمارستان را تأمین کنیم و بخشی هم برای خرید لوازم مصرفی در نظر بگیریم. ما از این لحاظ دچار چالش هستیم؛ مخصوصاً با توجه به تورمی که در سطح جامعه است و از فروردین ۱۴۰۱ ایجاد شده ناهمخوانی درآمد با هزینه ها واضح‌تر شده است. البته ما در بیمارستان هیئت مدیره‌ای به‌طور مرتب در حال ارزیابی هستیم تا ببینیم هزینه چطور انجام بشود که مقرون به صرفه باشد، یا در چه بخشی زیاد و در چه بخشی کمتر است، تا مدیریت هزینه‌ها را بهتر انجام بدهیم.

به نظر هاشمی، بیمارستان هیئت مدیره ای نه باید بودجه‌محور باشد و نه بیمارستان صد درصد عملکردی. مدیر بیمارستان میلاد بیرجند در همین باره ابراز کرد: می‌شود سازمان تأمین اجتماعی علی‌الخصوص برای مناطق محرومی مثل خراسان جنوبی و با توجه به وسعت استان و با توجه به تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی و اینکه مردم کم بضاعت هستند، ساختاری تعریف کند مانند ساختار بودجه‌ای‌عملکردی و در واقع بخشی ازهزینه‌ها را یا سازمان برعهده بگیرد یا هلدینگ و بخش دیگری از عملکرد تأمین شود و هزینه‌ها بررسی بشوند؛ چه به‌صورت ماهانه و چه به‌صورت فصلی و در فصل بعدی بودجه دیگری را با توجه به هزینه تعریف بکنند و اختصاص بدهند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به مشکلات مالی که داریم، پرداخت حقوق پرسنل با اشل حقوقی جدید ۱۴۰۱ برای بیمارستان کمرشکن است و تقریباً ناممکن شده و سخت است.

رئیس بیمارستان میلاد بیرجند همچنین در خصوص تعدیل نیروی احتمالی عنوان کرد: تعدیل نیرو در سال‌های گذشته بوده؛ ولی خوشبختانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نداشتیم. در همین حال، امکان این را که نیرویی هم اضافه کنیم، نداریم. در بعضی از قسمت‌های بیمارستان نیز همچنان نیاز به نیروی جدید وجود دارد. اما بر اساس چارتی که داریم و با توجه به آنکه درآمد بالاتری نسبت به گذشته نداشته‌ایم، امکان اضافه کردن نیرو هم از ما سلب شده است.

هاشمی با یادآوری آنکه بیمارستان‌های میلاد در سطح کشور صف انتظار زیادی دارند که نباید با ما مقایسه بشوند، افزود: به دلایل پیش‌گفته، ما صف انتظار نداریم، ضمن اینکه در نزدیک بیمارستان میلاد، یک بیمارستان ملکی وجود دارد که جاذبه‌اش برای همکاران پزشک ما  هم بیشتر است؛ چرا که در بیمارستان ملکی، همکاران پزشک متخصص ما با تفاضل یک الی دو ماه پولشان را دریافت می‌کنند و در همان حال، همکار پزشک ما در میلاد بیرجند تقریباً از دی ماه سال گذشته دریافتی نداشته است.

او و همکارانش با همه این مشکلات برنامه‌هایی برای بهبود و توسعه هم دارند. مواردی که این مدیر بیمارستان این‌گونه توصیف کرد: طی این سه ماه در حال پایه‌ریزی برنامه‌هایی هستیم و به شدت به‌دنبال بهترکردن شرایطیم که یکی از این موارد در حوزه Ipd است که رویش کار می‌کنیم. در بحث دندان‌پزشکی اطفال، موضوع امکانات بیهوشی را پی می‌گیریم و راه‌اندازی یک واحد دیگر برای توسعه دندانپزشکی. راه‌اندازی امکانات کاشت مو، قرارداد با شرکت‌ها و کارخانه‌ها و صنایع مختلف برای معاینات ادواری نیز از دیگر برنامه‌های ماست.

راه اندازی کلینیک زخم، دیابت، جذب متخصصین جدید از جمله متخصصان آلرژی، اعصاب، گوارش نیز در همین ساحت است. در این مدت کار مثبت دیگری که انجام شده راه‌اندازی دوباره واحد آندوسکوپی بوده که پیش‌تر کار نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: ما در طول هفته آنکال قلب نداشتیم؛ اما الان آنکال قلب و درمانگاه قلبمان و سونوگرافی را به‌شدت فعال کرده‌ایم و در نوبت صبح و بعدازظهر سونوگرافی داریم و سی تی اسکن بیمارستان تا ساعت ۱۲ شب فعال شده است. این‌ها تمام کارهایی بوده که انجام شده و در حال انجامشان هستیم. ارتباط ما با خیرین نیز از دیگر مواردی است که سعی می‌کنیم این ارتباط را پررنگ کینم تا از ظرفیت آن‌ها برای توسعه و بهبود وضعیت بیمارستان بهره‌مند شویم.